Vand og varme

Ud over din husleje betaler du hver måned et a conto-beløb for dit forbrug af vand og varme. Når året er omme, laver man et forbrugsregnskab, som er en opgørelse over, om du har betalt for den mængde vand og varme, som du har brugt.

Har du betalt for lidt, skal du efterindbetale et beløb, som automatisk bliver lagt til din husleje. På den måde betaler du for hele dit forbrug.

Har du betalt for meget, bliver beløbet automatisk fratrukket din kommende huslejeindbetaling, sådan at du betaler mindre i husleje.

Her i folderen kan du få gode råd til at spare på dit vand, varme og energiforbrug.

Tranemosegård udarbejder dit forbrugsregnskab en gang om året. Forbrugsregnskabet fordeler vand og varme mellem beboerne i ejendommen. 

Hvis forsyningsleverandøren ikke har fået adgang til at aflæse din måler, vil dit forbrug blive skønnet ud fra det forbrug, du havde sidste år.

Udgifterne fordeles ved at aflæse måleren i hver enkelt bolig.

Hvis der ikke er en måler i din bolig, bliver udgiften delt mellem beboerne i ejendommen i forhold til, hvor mange kvadratmeter bolig man har.

Forbrugsregnskabet modtager du én gang om året. Datoen for forbrugsregnskabet afhænger af, hvor du bor. Kontakt os, hvis du ønsker at vide, hvornår du kan forvente at modtage dit forbrugsregnskab.

Hvis du er flyttet, modtager du den sidste afregning, når årets forbrugsregnskab er udarbejdet.

Ja, det er muligt at forhøje din a conto-betaling af vand og varme.

Du kan ikke beslutte at betale mindre for dit vand og din varme, medmindre der er dokumentation for, at du betaler for meget.

Hvis du lige er flyttet ind, og du har overtaget en a conto-betaling, som er for høj i forhold til dit forbrug, er det muligt at få sat dit månedlige beløb ned.

Skriv til os med oplysning om navn, adresse og lejemålsnummer. Oplysningerne finder du blandt andet på din betalingsoversigt eller på tidligere huslejeopkrævninger. 

Skriv til os, og få vurderet din mulighed for at betale din efterregning over flere måneder.

Læs mere om varmeregnskaber her: Brunata og Techem, eller skriv til os.

Hvis du er uenig i dit forbrugsregnskab, som du har fået fra Tranemosegård/BO-VEST, skal du, senest seks uger efter at du har modtaget regnskabet, sende en klage/indsigelse på denne webformular.

Husk at oplyse navn, lejemålsnummer, og hvilke punkter der gør, at du ikke kan godkende regnskabet. Dit lejemålsnummer finder du på din betalingsoversigt eller på tidligere huslejeopkrævninger.

Hvis du ikke får medhold i din klage, bliver sagen automatisk indbragt for Beboerklagenævnet i den kommune, hvor du bor. Det er din sikkerhed for, at sagen bliver undersøgt nærmere og behandlet igen.

Du har også mulighed for selv at indbringe et forbrugsregnskab for Beboerklagenævnet, hvis du ikke kan få behandlet din klage/indsigelse. Find flere oplysninger på din kommunes hjemmeside.