Spørgsmål/Svar

En helhedsplan er en samlet plan, der beskriver, hvordan en almen boligafdeling skal renoveres. Den er også en ansøgning til Landsbyggefonden, som kræver en helhedsplan for at kunne give økonomisk støtte.

Helhedsplanen er rammen for samarbejdet mellem boligafdelingen, kommunen og Landsbyggefonden. Den tager højde for ting som, hvem der bor i afdelingen, hvordan renoveringen vil påvirke huslejen, og om der er brug for sociale tiltag i området.

Før helhedsplanen – og eventuelle ændringer – kan blive gennemført, skal den altid godkendes på et beboermøde.

Landsbyggefonden er en selvejende institution, der er stiftet af almene boligorganisationer og oprettet ved lov. Fondens formål er at støtte og udvikle alment boligbyggeri gennem tilskuds- og låneordninger. Fondens midler fremkommer ved indbetaling af bidrag fra de almene boligafdelinger i Danmark.

Se Landsbyggefondens hjemmeside, hvis du vil vide mere.

Skema A
Skema A er et dokument, som bruges til at søge om økonomisk støtte hos Landsbyggefonden til alment nybyggeri eller renovering. Ansøgningen indeholder et overslag over udgifter i byggesagen samt en beskrivelse af projektet, finansiering og husleje.

Skema A-ansøgning skal godkendes af beboerne på et afdelingsmøde, organisationsbestyrelsen, Kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden.

Skema B
Skema B er en ansøgning til Landsbyggefonden om godkendelse af byggesagens budget. I skema B-ansøgningen dokumenteres resultatet af prisindhentning for entreprenørarbejdet.

Skema B skal godkendes af organisationsbestyrelsen, kommunalbestyrelsen, af beboerne på et afdelingsmøde og af Landsbyggefonden.

Skema C
Skema C er et skema for ansøgning om godkendelse af byggesagens regnskab. Skema C skal godkendes af organisationsbestyrelsen, kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden.

Planen er under udarbejdelse, du bliver informeret, når der sker nyt i sagen.